Η Martorana της Σικελίας είναι μια Αγιά Σοφιά στο Παλέρμο. Τα ίχνη βυζαντινής παρουσίας στη Σικελία είναι περιορισμένα σήμερα. Συγκρινόμενα με τα μνημεία που είναι διαθέσιμα από τους υπόλοιπους πολιτισμούς που πέρασαν απ’ αυτή τη γωνιά της Μεσογείου.

Συνήθως είναι «κρυμμένα» στο εικονοστάσι κάποιων εκκλησιών, στα μωσαϊκά τους. Διακρίνονται σε κάποιες αρχιτεκτονικές λεπτομέρειες. Και το παράδοξο είναι πως η πλειονότητα αυτών των στοιχείων δεν συνδέεται με την περίοδο της βυζαντινής κυριαρχίας στη Σικελία (6ος – 9ος αιώνας). Συγκεκριμένα εμφανίζονται αρκετά αργότερα, τον 11ο ή 12ο αιώνα.

Μόνο σε μια εκκλησία στη Σικελία, την Santa Maria dell’ Ammiraglio (La Martorana). Η Martorana της Σικελίας που βρίσκεται στο ιστορικό κέντρο του Παλέρμο, έχει διακριτά τα βυζαντινά στοιχεία με την πρώτη ματιά.

Σήμερα, η εξωτερική όψη του κτηρίου δεν μαρτυρά την εσωτερική του μεγαλοπρέπεια. Είναι σαν να θέλει να την κρύψει και να την αποκαλύψει μόνο σ’ αυτούς που θα εισέλθουν στο εσωτερικό του ναού. Διακρίνεται μια μεταγενέστερη πρόσοψη από τον 16ο αιώνα και ένα καμπαναριό του 12ου αιώνα που παραπέμπει στην αραβο-νορμανδική σύνθεση.

Η Martorana της Σικελίας στο σύνολο των εσωτερικών τοιχογραφιών της ακολουθεί το τελετουργικό της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας. Αιτία γι’ αυτό, είναι ο ιδρυτής της, ο Γεώργιος από την Αντιόχεια, μάλλον ελληνικής καταγωγής. Θα πρέπει να είχε ως πρότυπό του την Αγιά Σοφιά στην Κωνσταντινούπολη. Δεν εξηγούνται αλλιώς οι χρυσές τοιχογραφίες που υπάρχουν σ’ όλο το μήκος και των τριών κλιτών. Κυρίως στον μεγαλόπρεπο τρούλο.

Αντίθετα, λοιπόν, με την σημερινή εξωτερική όψη της εκκλησίας, στο εσωτερικό της, έχει κανείς την εντύπωση πως βρίσκεται σε μια μικρογραφία της Αγιάς Σοφιάς στην Κωνσταντινούπολη.

Ο Άραβας περιηγητής του 12ου αιώνα, Ibn Gubayr, τόσο πολύ εντυπωσιάστηκε από την χρυσή, εσωτερική αγιογράφηση που διατύπωσε, με βεβαιότητα, την άποψη πως αυτό είναι το ωραιότερο κτήριο στον κόσμο και πως δεν έχει όμοιο του.

Αυτή η μικρογραφία της Αγιάς Σοφιάς είναι το μοναδικό μνημείο στη Σικελία που η βυζαντινή τέχνη συνάντησε, σ’ αυτό το βαθμό, τη νορμανδική, και ως ένα σημείο και την αραβική. Στο σύνολό του, το κτήριο μπορεί κάλλιστα να οριστεί και ως «βυζαντινο-νορμανδική» σύνθεση που όμως δεν είχε συνέχεια. Σ’ αυτό ακριβώς το σημείο έγκειται και η μοναδικότητά του.

Στις Σχολές Καπάτου από το 1983, διδάσκουμε την ιταλική γλώσσα και κουλτούρα. Μαθήματα ιταλικών διδάσκονται σε όλες τις σχολές μας. Παρέχονται επίσης μαθήματα online ιταλικών, καθώς και παιδικά τμήματα ιταλικών.

Βρείτε τις σχολές μας στο facebook κι ελάτε στην παρέα μας. Οι σχολές μας βρίσκονται Ομήρου 13 στην Αθήνα, καθώς και τα παραρτήματα των σχολών Καπάτου Γλυφάδα (Λαζαράκη 27), Νέα Σμύρνη (Κων/νου Παλαιολόγου 14), Περιστέρι (Παν. Τσαλδάρη 10), Μαρούσι (Ερμού και Πλαστήρα 15).

Σχολές Καπάτου: ιταλικά, ισπανικά, κινεζικά, τουρκικά, ρωσικά, πορτογαλικά, γερμανικά και σουηδικά.

Για πληροφορίες καλέστε μας στο 210 38 03 355.

https://www.youtube.com/watch?v=Ub7voyi-88M